– et forum for exlibriskunsten

ØEG_2015.1

Hvert andet år udkommer denne smukke publikation, for årene 2013 og 2014 som bind 68, og er dermed det nyeste skud på en stamme, der startede som 1. Jahrbuch Wien Weihnachten 1903. Der var i starten tale om en Jahrbuch, men når vi først nu ser bind 68, skyldes det, at det østrigske selskab under Hitlers besættelse skiftede navn til Wiener Exlibris Gesellschaft samt ikke mindst økonomien, der – lige som i Sverige – har medført dette skift til flerårsudgivelse.

ØEG_2015.1_2

Årbogen på 164 sider er som altid rigt illustreret og bringer en tematisk mangfoldighed af artikler. Efter det østrigske exlibrisselskabs præsident, Heinrich R. Scheffer’s forord (side 5) følger en artikel af Wolfgang Christian Huber: Stift Klosterburg – 900 Jahre und ein Exlibris (side 7-13). Der er tale om et særdeles moderne exlibris, når det handler om 900 års historie! Johannes Diethart: Griechisch und Lateinisch im Exlibris (side 14-23). En artikel med en række gode eksempler. Den kendte exlibrisforsker Karl F. Stock’s artikel: Spiegel im Spiegel der Exlibriswelt (side 28-34) benytter sig af dobbeltheden i navnet ’spejl’. Hein Decker: Das Exlibris im 1. Weltkrieg (side 35-52) har begået en forrygende artikel i relation til 100 året for 1. verdenskrigs start og viser, hvor ’politisk’ exlibriskunsten kunne være. Peter Rath beretter i artiklen Franz Kubat (side 53-65) om denne interessante kunstner. Ulrike Ladner (Heinz Deckers hustru og forfatter til nogle spændende kriminalromaner) bidrager med artiklen: Exlibris von Ida Sofia Maly (side 66-71). Ursula Müksch har afleveret en længere artikel: Der Radierklub Wiener Künstlerinnen (side 72-99). Karl F. Stock bidrager med endnu en artikel: Adam von Bartsch als Exlibriskünstler? (side 101-109). Endvidere følger artikler af Josef Sila: Edith Lutz-Romani (side 110-118), Wolfgang Hönle: Hildegard Koegler (side 119-134), Veronika Pfolz: Felix Hochstimm. Das Exlibrisschaffen eines Amateurs (side 135-142) og Jan Svenungsson: ’Exlibris. Piktogrammer. Signatur’ (side 143-152).